Sosyal Medya Rakip Analizi Nasıl Yapılır?

Günümüz dünyasında faaliyet gösteren markaları derinlemesine incelersek; markalarda çalışan kişilerin şirketleri için strateji belirlemelerindeki en önemli unsurlardan birinin de rakipleri takip etmek olduğunu söylememiz mümkündür. Çünkü marka temsilcilerinin rakiplerin kendi markaları için yaptıklarından yola çıkarak daha özgün fikirler ortaya atmalarının markanın itibarı ve başarısı açısından daha olumlu olacağı gözle görülür bir gerçektir.

Bugün bu yazımız aracılığıyla sizlere markanızın rakibinin sosyal medya hesaplarındaki gönderilerine bakarak nasıl rakip analizi yapabileceğinizi anlatacağız.

Rakip Analizi Nedir?

Bünyesinde çalıştığınız markanın daha çok kişiye ulaşması için atmanız gereken en önemli adımlardan biri de; markanızı ileriye taşıyacak pazarlama tekniklerini belirlemek olacaktır. Bunun için de yapmanız gerekenlerden ilki içinde bulunduğunuz sektörün gündemini takip etmek ve sektördeki rakiplerinizi belirleyerek onların yaptıklarını yakından izlemektir. Bir markada çalışan kişilerin rakip markaların güçlü yönlerini tespit etmek ve zayıf kaldığı noktaların farkına varmak için yaptıkları analize rakip analizi denmektedir.

Rakip Analizinin Yararları

Markasıyla birlikte daha iyi yerlere gelmek isteyen hemen hemen her markanın rakip analizi yaptığını söylemek mümkündür. Çünkü rakip analizi yeni fikirlerin belirlenmesi noktasında oldukça yararlıdır.

  • Rakip analizi yaparak rakibinizin yaptığı projelerin, kampanyaların ve indirimlerin zayıf yönlerini tespit etmeniz mümkündür. Sonrasında da bu eksikliklerden yola çıkarak kendi markanız için bu eksikliklere hitap edecek yeni fikirler ortaya atabilirsiniz. Bu da sizin markanızın sektördeki eksiğe hitap etmesini ve daha çok talep görmesini beraberinde getirecektir.
  • Rakip analizi yaparak aynı zamanda karşınızdaki markanın güçlü yönlerini de saptayabilirsiniz. Bu güçlü yönler sizin markanızı öne çıkarmak için öncelikli olarak ele almanız gereken unsurlar olacaktır. Çünkü içinde bulunulan yarışta sizin daha çok tercih edilmeniz için atılması gereken en önemli adım; karşıdaki markanın güçlü yönlerinde sizin daha iddialı olduğunuzu tüketiciye kanıtlamaktır.

Sosyal Medya Platformlarından Rakip Analizi Yapmak

Doğru kullanılırsa eğer sosyal medya platformları, rakibinizi tanımanız ve onun güçlü yönlerini, zayıf yanlarını ve kullandığı pazarlama tekniklerini saptamanız için elverişli oluşumlardır. Sosyal medya aracılığıyla rakip analizi yapmak için;

Rakiplerinizin takipçi sayılarına dikkat etmelisiniz

Bir markanın sosyal medya hesabının kaç kişi tarafından takip edildiği o marka hakkında detaylı bilgi alabileceğiniz ilk ipuçlarından biridir. Çünkü takipçi sayısı sizlere karşınızdaki markanın yaptıklarıyla kaç kişinin beğenisini kazandığını ya da kaç kişinin bu markanın ürünlerinden memnun kaldığını belirten ortalama bir sayıdır. Siz de rakip markalarınızı belirledikten sonra onların sosyal medya hesaplarındaki takipçi sayılarına bakarak kendi markanızın sektörde bulunduğu konuma dair fikir sahibi olabilirsiniz.

Markanın gönderilerinin içeriklerine dikkat etmelisiniz

Eğer sosyal medya aracılığıyla rakip analizi yapacaksanız; öncelikle sosyal medya hesaplarında en çok takipçisi olan rakibinizi ve en az takipçisi olan rakibinizi belirlemelisiniz. Sonrasında da belirlediğiniz markaların paylaştıkları gönderileri detaylıca ele almalısınız. Çünkü hesabında çok takipçisi olan markanın gönderilerinin tüketici tarafından beğenildiğini, hesabında az takipçisi olan markanın gönderilerininse tüketiciye çok ulaşamadığını söylemek doğru olacaktır. Bu 2 hesaptaki gönderilerin size söyledikleri aracılığıyla öğrendiklerinizden yola çıkarak sosyal medya hesaplarınızda daha kaliteli içerikler paylaşmak için yapmanız gerekenlere ve yapmamanız gerekenlere dair fikir sahibi olabilirsiniz.

Rakiplerinizin sosyal medya hesaplarında kullandıkları üsluplara dikkat edin

Sosyal medya hesaplarında tüketiciye ulaşmak için kullanılan başlıca iletişim kanalının yazı olduğunu söylemek mümkündür. Çünkü insanlar gönderilerini görsellerle destekleseler de; söylemek istediklerini yazdıkları yazılarla dile getirmektedirler. Yazı yazarken yazınıza hakim olan havayı üslubunuz olarak nitelemek doğru bir yaklaşım olacaktır. Siz de sosyal medya aracılığıyla rakip analizi yaparken; rakiplerinizin gönderilerindeki yazıları yazarken kullandıkları üsluba dikkat etmelisiniz ve farklı üslup çeşitlerinden hangisinin tüketiciye daha çok ulaştığını saptamaya çalışmalısınız. Şöyle ki bazı markalar gönderilerinde kullandıkları yazılarda daha içten bir üslup kullanırken bazı markalar da daha bilgi veren bir anlatım kullanmayı tercih ediyorlar. Rakip analizi yaparak hangi üslubun daha çok beğeni kazandığını keşfederek kendi markanız için kullanmanız gereken üslubu kolaylıkla belirleyebilirsiniz.

Etkileşim sayılarının size söylediklerini yorumlamalısınız

Sosyal medya, rakibiniz olan bir markanın ne kadar çok satıldığını saptamanız için gereken bir diğer bilgiyi de rakibinizin gönderilerindeki etkileşim oranlarıyla size fısıldar. Etkileşimi; markanın gönderilerinin aldığı beğenilerin, gönderilerin altına yapılan yorumların ve gönderinin tüketici hesapları tarafından ne kadar çok paylaşıldığının bir toplamı olarak sistematikleştirmek mümkündür. Etkileşim sayısı fazla olan markanın tüketicinin daha çok beğenisini kazandığını söylemek oldukça doğru olacaktır. Bu nedenle siz de etkileşimi fazla olan sosyal medya hesaplarının özelliklerini, gönderilerindeki niteliği ve üsluplarını tespit ederek öğrendiklerinizi yeni stratejilerinizde kullanmalısınız.

NOT: Etkileşim oranıyla ilgili kısmı okurken, yorum sayısının her zaman çok da olumlu bir değişken olmadığını çünkü bu değişkeninin olumlu olup olmadığının yapılan yorumun niteliğine bağlı olarak değiştiğini düşünmüş olabilirsiniz. Haklısınız da… Çünkü sosyal medyada markalara yapılan “Bu ürününüzü aldım ve bana alerji yaptı.”minvalinde yorumlara denk gelme olasılığınız oldukça yüksek ve bu tarz yorumlar markanın etkileşim sayısının çokluğunun marka açısından yararlı olduğu gerçeğiyle çelişiyor. Fakat bu tarz bir durum da size rakip analiziyle ilgili önemli fikirler verecektir. Şöyle ki anlatılan duruma benzer bir olayla karşılaştığınızda dikkat etmeniz gereken en önemli nokta; rakibinizin karşısındaki mağdur kişiye nasıl davrandığını analiz etmek olacaktır. Bu da size müşterilerinizle markanızın yaşayabileceği sorunlarda izleyeceğiniz yola dair önemli fikirler verebilir.

Ne sıklıkla etkinlikler düzenlendiğini belirlemelisiniz

Markası adına başarılı bir etkinlik yapan markaların sosyal medya hesaplarını bu etkinlikten görsellerle ve videolarla doldurduğunu gözlemlemişsinizdir. Eğer bünyesinde çalıştığınız marka için sosyal medya rakip analizi yapacaksanız rakip markanızın ne sıklıkla lansman gibi, Round Table gibi etkinlikler yaptığını tespit etmek, markanızın yapacağı etkinlik sıklığını belirlemek açısından oldukça işlevsel olacaktır. Bu nedenle rakip analizi yaparken karşıdaki markanın ne sıklıkla etkinlik yaptığını kısacası PR ajanslarıyla ne denli içli dışlı olduklarını belirlemeli, bu noktadan hareketle de kendi ajansınızla etkinlik planınızı bu doğrultuda oluşturmalısınız.

Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projelerini İncelemelisiniz

Rakip analizi yaparken rakibiniz olarak nitelendirdiğiniz markaların Kurumsal Sosyal Sorumluluk projelerine verdikleri önemi de sosyal medya hesaplarındaki postlar sayesinde keşfedebilirsiniz. Çünkü yapılan Kurumsal Sosyal Sorumluluk projelerine dair görseller de bu mecralardaki yerini alacaktır. Siz de daha çok satış yapmak için bu projelere önem vermelisiniz. Çünkü bu projeler tüketicinin satın alma davranışını etkileyecek güce sahiptir. Tüketici yaptığı alışverişten elde edilecek kazancın iyi bir amaç uğruna kullanılacağını duyunca alışveriş yaparken Kurumsal Sosyal Sorumluluk projesi yürüten markanın ürünlerine yönelecektir.

Sosyal medya hesapları aracılığıyla rakip analizi yaparken dikkat etmeniz gerekenler yukarıda saydıklarımızla sınırlı değildir. Rakip markanızın sosyal medya hesabı aracılığıyla o markanın ne sıklıkla çekilişler düzenlediğini, piyasaya ne sıklıkla yeni ürün sürdüğünü, hangi influencerlarla çalıştığını, hangi saatlerde gönderi çıkmayı tercih ettiklerini ve reklam çıkılan içeriklerinin neler olduğunu da öğrenebilirsiniz.

Görüldüğü üzere sosyal medya aracılığıyla rakip analizi yapmak için oldukça profesyonel olmanız gereklidir. Çünkü bu analizi yapabilmek oldukça zordur. Siz de bu analizi sizin yerinize profesyoneller yapsın ve elde ettikleri çıkarımları sizinle hazırladıkları raporlar aracılığıyla paylaşsın isterseniz bir Sosyal Medya Ajansı ile çalışmayı tercih edebilirsiniz. Eğer böyle bir ajans arayışındaysanız sizi tanışmak için İletişim Sayfamıza bekliyoruz.

İlgi Çeken İçerikler

Kullanıcı Deneyimi (UX)’i Geliştirmek İçin Dikkat Etmeniz Gerekenler

Google organik sıralamalarını etkileyen unsurlar arasında yer alan kullanıcı...

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital pazarlama, internet ve dijital teknolojiler aracılığıyla ürün veya...

Google’da Tıklama Bağlantılarının Başrolü Google Görseller

Google tıklanmalarının üçte biri görsel tıklamalarından gerçekleşiyor. Günde 3,5...

Sosyal Medya Ajansı Niçin Önemlidir?

Sosyal Medya Ajansı Sosyal medya markaların günümüzde müşterilerine en hızlı...

Dijital Pazarlama Nedir? Dijital Pazarlama Kanalları Nelerdir?

Dijital pazarlama, sosyal medya pazarlaması, arama motoru pazarlaması ve e-posta...

Son Dönem Çalışmalarımız

Kosifler Turizm Setup34'ü seçti.

Kosifler Turizm Yatırımcılık

Kosifler Şirketler Grubu, 1945 yılından itibaren inşaat, otomotiv, turizm, sigorta, denizcilik ve bilişim teknolojisi alanlarında faaliyet gösteren Türkiye'nin en saygın şirketlerindendir. Kosifler Turizm, turizm sektörünün...
TSPB Setup34'ü tercih etti.

TSPB

Kamu kurumu niteliğinde, özdüzenleyici bir meslek kuruluşu olan Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği, Sermaye Piyasası Kanunu ile 11 Şubat 2001’de kurulmuş ve Nisan 2001’de faaliyete...
Deriden.com.tr Setup34'ü tercih etti.

Deriden

Deriden 1981 yılından günümüze kadar dünyada bilinen ve en çok giyilen markaların Türkiye pazarında satışını yapmaktadır. Fiziksel mağazalarının dışında eticaret mağazasında da büyüme hedefi olan...