Setup34 Digital AgencyDijital Pazarlama Markalaşmanın Zirvesi; De-Branding

Markalaşmanın Zirvesi; De-Branding

Minimalist yaşam felsefesinin hayatımızın önemli bir parçası haline gelmesiyle birlikte markalar da minimalizme yönelmeye başlamıştır. De-branding ise hayatımızda minimalizm felsefesi ile birlikte girmeye başlamıştır. De-branding Türkçeye “markasızlaşma” olarak çevrilmiştir. Fakat kelimenin tam anlamı bu değildir Bu yüzden de-brandingden bahsederken markasızlaşma yerine isimsizleşme kelimesi daha doğru bir kullanım olacaktır. De-branding aslında markalaşma sürecinin bir parçasıdır.bran Hatta markalaşmanın son bulvarı denebilir. Genel bir şekilde tanımlayacak olursak markaların kişiselleştirilmiş, yeniliklere açık ve daha az kurumsal bir görünüm sağlamak için logolarından isim kaldırılmasına de-branding denilmektedir.  Bu durum aslında markaların tanınabilirlik gücünü gözler önüne sermektedir. Ama bu isimsizleşme durumu her markaya uygun olup olmadığı tespit edilmesi gerekmektedir.

Markalar de- branding stratejisi ile sadece görsel kimlikleriyle tüketicilere kendilerini ifade etmek istiyorlar. Minimalizm ile birlikte markalar logolarında bulunan isimlerden kurtularak hem minimalleşmeye gidiyorlar hem de artık kurumsal görünmek istemedikleri de- branding stratejisini uygulayarak yenilere kucak açan samimi marka algısı oluşturmaya çalışmalarıdır.

Dünyada De- Branding Örnekleri

De-branding stratejisini uygulayan ilk marka Nike olarak biliniyor ama ilk defa de- branding örneği 1933’te logodan adını tamamen silinen Mercedes’e aittir. Fakat marka yeteri kadar bilinirliğe ulaşmadığı için bu strateji olumsuz sonuçlanmıştır. Daha sonra Mercedes logosuna adını tekraren ekleyerek belli bir marka bilinirliğine ulaştıktan sonra tekrar kaldırıyor. Sürekli logo değişikliğine gidildiği için ilk de- branding örneği olarak sayılmıyor.

1971 yılında kurulan Nike markası 1995 yılında logosundaki Nike yazısını tamamen kaldırıyor. Uyguladığı de- branding stratejisi olumlu sonuçlar vermektedir.

De-brandinge en güzel önek ise Starbucks’tır. Starbucks isimsizleşmeyi sadece logosundan adını kaldırmak olarak uygulamak yerine bardakların üzerine müşterinin isimlerini yazarak kişiselleştiriyor. Starbucks’ın geliştirdiği bu strateji Coca Cola ve Nutella’nın bir dönem gerçekleştirdiği kampanyalardan daha başarılı ve kalıcı olmuştur.

Türkiye’de De- Branding Örnekleri

Türkiye’de ilk de- branding uygulamasını yapan marka Coca Cola oldu. 2013 yılında tüm dünyada yürüttüğü kampanyayı Türkiye’de “ Bir Coca Cola Paylaş” adıyla başlattı. Kampanya yıl sonuna kadar başarılı bir şekilde devam etti.  Coca Cola’nın ardından aynı yıl Nutella benzer çalışmayı yaptı. Çikolataların üzerinden logoları kaldırarak ürünleri kişiselleştirdi. Yakın zamanda Tadelle “ Hayatın Tadı Elinde” kampanyası ile duygusal durumları marka logosunun yerine kullandı.

Markaların tüketiciyle psikolojik bir bağ kurma isteği ile logodan ismi kaldırıp sembolleşmesi, modern isimsizleşme yöntemidir. Özellikle global markalar, yerel olarak da kolayca benimsenmeyi sağlamak için bu yöntemi tercih ediyor. Günümüzde de en çok uygulanan de-branding yöntemidir.

Markanızı  konumlandırmak, olumlu bir itibara sahip olmak ve sadık müşteri kitlesine ulaşmak için Setup34 ile iş birliği yapabilirsiniz.

 

No Comments

Leave a reply